Skip to content

تخم‌مرغ، یک ماده غذایی پرمصرف است که تقریبا در اغلب دستور‌های آشپزی به آن نیاز داریم. اما گاهی محصولی که خریداری می‌کنیم، به دلیل ماندگاری بیش از حد، فاسد می‌شود.

در این شرایط نباید آن را مصرف کرد چرا که باعث ایجاد مشکلات جدی برای شما خواهد شد. استفاده از یک تخم‌مرغ فاسد در غذا، باعث خراب‌شدن طعم و ایجاد بوی نامطبوع در آن نیز می‌شود.

بهتر است قبل از آنکه به سراغ آشپزی بروید، این مطلب را در مورد نحوه تشخیص تخم‌مرغ سالم بخوانید. برای این کار نیاز به مهارت خاصی نخواهید داشت، تنها کافی است چند کار کوچک را انجام دهید.

اولین و شایع‌ترین روش برای تشخیص تخم‌مرغ خراب، شناور کردن آن است. بهتر است از قبل آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید، تا دمایشان با دمای محیط یکسان شود.

اکنون یک ظرف آب آماده کرده و تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی درون آن قرار دهید. میزان آبی که درون ظرف است، باید تقریبا دو برابر قد تخم‌مرغ‌های شما باشد. در این شرایط سه حالت اتفاق می‌افتد:

  1. تخم‌مرغ تازه (مثلا به میزان ۱ هفته پس از تولید) در ته ظرف باقی می‌ماند. اما کمی مایل می‌شود.
  2. تخم‌مرغ کهنه (مثلا به میزان ۳ هفته پس از تولید) در ته ظرف باقی می‌ماند. اما سمت باریک آن به ته ظرف نزدیک‌تر است.
  3. تخم‌مرغ فاسد به زیر آب نرفته و شناور باقی می‌ماند.
  4. روش دیگری که می‌توانید از آن برای تشخیص تخم‌مرغ خراب استفاده کنید، تکان دادن آن است. برای این کار آن‌ها را یکی‌یکی در کنار گوش خود تکان دهید:
  5. اگر تخم‌مرغ سالم باشد، پس از تکان‌دادنش هیچ صدای را حس نخواهید کرد.
  6. اگر تخم‌مرغ فاسد باشد، به‌محض تکان دادن، صدا‌هایی را از درون آن خواهید شنید. این صدا‌ها ناشی از کیسه‌های هوایی موجود در داخل آن است که در اثر رطوبت و CO2 موجود در آن ایجاد شده است. هرچه تخم‌مرغ کهنه‌تر، کیسه هوا بزرگ‌تر و صدا بیشتر است.

3 Comments

  1. با سلام مطلب کاملا کاربردی و جالب بود


وارد کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات اخیر ما

مقالات

تماس با ما